Artykuł sponsorowany
Zastosowanie maszyn do tunelingu w budownictwie podziemnym
Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, jak powstają podziemne tunele, które codziennie wykorzystujemy w komunikacji miejskiej? Kluczem do sukcesu są zaawansowane technologicznie maszyny do tunelingu. W Polsce również korzystamy z tych innowacyjnych rozwiązań, które pozwalają na efektywne i bezpieczne prowadzenie prac pod ziemią.
Podstawowe rodzaje maszyn do tunelingu
W budownictwie podziemnym stosuje się różne rodzaje maszyn do tunelingu, które są dostosowane do specyfiki danego projektu. Najpopularniejsze to tarcze tnące (TBM – Tunnel Boring Machine), które doskonale sprawdzają się w twardej i stabilnej strukturze gruntu. Innym rodzajem są maszyny drążące na sucho (EPB – Earth Pressure Balance), które przystosowane są do pracy w miękkim i wilgotnym gruncie. Dla wyjątkowo trudnych warunków geologicznych stosuje się maszyny drążące na mokro (SLURRY), które radzą sobie z gruntem o wysokiej zawartości wody oraz dużym ciśnieniem hydrostatycznym.
Zastosowanie maszyn do tunelingu w Polsce
Maszyny do tunelingu znajdują szerokie zastosowanie w polskim budownictwie podziemnym. Przykładem może być budowa tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, gdzie wykorzystano tarczę tnącą TBM o średnicy 12 metrów. Innym ważnym projektem jest budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, który ma połączyć wyspę Wolin z wyspą Uznam. W Warszawie natomiast planowane jest wykorzystanie maszyn do tunelingu przy budowie II linii metra oraz tunelu pod Wisłą. Warto również wspomnieć o zastosowaniu maszyn drążących na sucho (EPB) przy budowie tunelu kolejowego w Łodzi.
Bezpieczeństwo i ekologia w pracy maszyn do tunelingu
Współczesne maszyny do tunelingu są nie tylko efektywne, ale także bezpieczne dla pracowników i środowiska. Wykorzystują zaawansowane systemy sterowania, które pozwalają na precyzyjne prowadzenie drążenia oraz monitorowanie parametrów pracy maszyny. Ponadto, stosowanie maszyn drążących na mokro (SLURRY) pozwala na minimalizację oddziaływania na otaczające warstwy gruntowe oraz ograniczenie emisji hałasu i drgań. Dzięki temu budowa podziemnych tuneli jest mniej uciążliwa dla mieszkańców i nie wpływa negatywnie na ekosystem.