Artykuł sponsorowany

Badanie spalin krok po kroku

Badanie spalin krok po kroku

Emisja spalin samochodowych ma ogromny wpływ na środowisko naturalne, a także na zdrowie ludzi. W związku z tym coraz więcej krajów, w tym Polska, wprowadza surowsze przepisy dotyczące kontroli emisji spalin. W poniższym artykule dowiesz się, jak krok po kroku przeprowadzić badanie emisji spalin w swoim samochodzie.

Wizyta na stacji diagnostycznej

Pierwszym krokiem jeśli chodzi o badanie spalin jest udanie się na stację diagnostyczną, która posiada uprawnienia do przeprowadzania takich badań. W Polsce istnieje wiele takich stacji, które są autoryzowane przez odpowiednie instytucje. Przed wizytą warto sprawdzić, czy dana stacja posiada wymagane certyfikaty oraz czy jest w stanie zbadać Twój typ pojazdu - nie wszystkie stacje mają możliwość badania emisji spalin dla wszystkich rodzajów pojazdów. Następnie umów się na konkretny termin badania - czasami może to potrwać nawet kilka dni, szczególnie w okresach wzmożonego ruchu na stacjach diagnostycznych.

Przygotowanie samochodu do badania

Przed badaniem warto zadbać o odpowiednie przygotowanie swojego samochodu. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy silnik jest dobrze rozgrzany - zimny silnik może generować większą ilość szkodliwych substancji. Ponadto warto sprawdzić stan filtrów powietrza i oleju oraz katalizatora, gdyż te elementy mają wpływ na jakość spalin. Warto również sprawdzić poziom płynów eksploatacyjnych, takich jak olej silnikowy czy płyn chłodniczy, gdyż ich brak może wpłynąć na wynik badania. Jeśli masz wątpliwości co do stanu swojego pojazdu, warto skonsultować się z mechanikiem przed badaniem.

Przebieg badania emisji spalin

Podczas badania emisji spalin na stacji diagnostycznej, specjalista przeprowadza kilka testów mających na celu zmierzenie ilości szkodliwych substancji w spalinach. W pierwszej kolejności sprawdzana jest emisja tlenków azotu (NOx), które są szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi. Następnie mierzone są stężenia węglowodorów (HC) oraz tlenku węgla (CO), które również mają negatywny wpływ na atmosferę. W przypadku samochodów wyposażonych w silniki Diesla badane są również pyły stałe (PM), które mogą powodować problemy z układem oddechowym u ludzi. Na koniec specjalista ocenia ogólną jakość spalin oraz sprawdza, czy pojazd spełnia normy emisji spalin obowiązujące w Polsce.